BiblioLab
- BiblioLab és un programa de la Xarxa de Biblioteques Municipals (XBM) que desenvolupa i dóna suport a accions que tenen com a finalitat l’accés al coneixement a través de l’experimentació i metodologies innovadores i creatives en un entorn col·laboratiu obert a la ciutadania.
- Els projectes desenvolupats en aquest programa abasten diferents branques del coneixement, en moltes d’elles el factor tecnològic té un paper important com a eina vehicular. Així es podran desenvolupar projectes purament tecnològics però també projectes científico-socials (nutrició, agricultura, astronomia, natura, etc.), projectes artístics (la música, les arts plàstiques o l’artesania) i projectes relacionats amb la lectura i l’escriptura, l’essència de les biblioteques.
- BiblioLab és un dels deu projectes destacats de “Connectem”, el Pla d’actuació del mandat 2016-2019 de la Diputació de Barcelona. Amb aquest programa la Corporació pretén fomentar la creació i la creativitat de la ciutadania, habilitats de gran valor en el desenvolupament de les persones en àmbits com l’educació, la cultura i l’emprenedoria. Ho farà sota els criteris de l’equitat d’accés, la sostenibilitat econòmica, l’eficiència, la qualitat de servei i la pertinença; aprofitant i posant en valor els recursos i treball en xarxa de les biblioteques, equipaments pròxims al ciutadà i arrelats al territori.
Vídeo de la presentació del programa BiblioLab en roda de premsa del 12 de maig de 2017
La incorporació d’un programa d’aquestes característiques a les biblioteques públiques és una oportunitat per donar entrada a molts dels elements que poden acompanyar-les en la seva evolució: creativitat, innovació, aprenentatge i experimentació. És una oportunitat per evolucionar a partir dels serveis que s’han ofert habitualment, de créixer, aprendre i explorar noves idees emmarcades en una comunitat de suport i en potencial col·laboració.
De fet a la Xarxa de Biblioteques Municipals en els darrers anys ja s’han iniciat projectes que impulsen la forma de fer que pretén desenvolupar BiblioLab. Cadascun d’aquests projectes tenen la seva particularitat i model, i col·laboren amb aliances ben diferents, però tots tenen en comú que potencien la creativitat, el talent, la creació de nou coneixement i la innovació:
- Codeclub (diverses biblioteques)
- Cuines del Món (Biblioteca Fondo de Santa Coloma de Gramenet)
- De l’hort a la biblioteca de la Biblioteca (Biblioteques del Baix Llobregat)
- Laboratori de lletres i imatges (Biblioteca Roca Umbert de Granollers)
- Library Living Lab (Biblioteca de Volpelleres–Miquel Batllori de Sant Cugat del Vallès)
Vídeo de presentació d'activitats BiblioLab que es desenvolupen a la Xarxa
Quins són els objectius de BiblioLab?
Són objectius del programa BiblioLab:
- Impulsar el desenvolupament individual i col·lectiu a través de l'aprenentatge dinàmic, la creativitat i la innovació.
- Capacitar en l’ús i oferir accés a la ciutadania a les tecnologies de la creació i la fabricació digital.
- Fomentar el valor de l’experiència: l’experimentació s’ha situat en el centre del model d’aprenentatge i ha d’impregnar tot accés al coneixement de manera transversal.
- Promoure la participació: implicar la comunitat de forma activa en la concepció i el desenvolupament de les accions. Els projectes han de tenir un esperit eminentment educatiu, però de manera crítica i horitzontal, no dirigida i generadora de ciutadania passiva.
- Incrementar el valor social de les biblioteques públiques: obrir el seu enfocament, erigint-se en un agent actiu que treballa i investiga en les noves formes de producció de coneixement i informació i acompanyant els seus usuaris en l’adaptació als canvis que es produeixen.
La Comissió BiblioLab
La Comissió BiblioLab és un òrgan consultiu i de coordinació impulsat per la Diputació de Barcelona que vetlla pel correcte desenvolupament del programa BiblioLab i dels seus objectius i facilitar el treball transversal de les biblioteques de la Xarxa de Biblioteques Municipals de la Diputació de Barcelona amb altres agents.
Està formada per una quarantena de representants d’universitats, centres de recerca, fundacions, associacions i empreses relacionades amb les temàtiques del programa Bibliolab; així com representants de diferents administracions públiques i del sector del llibre i de les biblioteques. La Comissió BiblioLab s'estructura a dos nivells: la comissió plenària, que marca les línies de treball de la Comissió BiblioLab i es reuneix de forma anual, i les comissions tècniques, que s'organitzen per àmbits de treball i són de caràcter més reduït.
- Comissió plenària
Creada el 12 de maig de 2017, és l’òrgan que marca les línies de treball de la Comissió BiblioLab i valida anualment la feina de les comissions tècniques.
Presentació del BiblioLab a la Comissió
Àudio de la sessió de constitució de la Comissió
Missatge de Donna Scheeder, presidenta de l'IFLA 2015-2017
Al juny de 2018 es va dur a terme el segon Plenari de la Comissió BiblioLab, on Marta Cano va presentar les accions realitzades fins al moment i el pla de treball 2018-2019, així com també els projectes d'innovació participativa.
Presentació de Marta Cano al Plenari
Les Comissions tècniques
La funció de les comissions tècniques és la d’identificar les línies de treball a emprendre, les oportunitats i els riscos. Establir un mapa de possibles aliances, proposar línies d’actuació vinculades a la comissió que afavoreixin el desenvolupament del programa BiblioLab, i assessorar en la definició dels paràmetres a tenir en compte en els programes d’ajuts econòmics que es tirin endavant.
Des de finals del 2017 fins al primer semestre del 2018 s’han posat en marxa dues comissions:
1. Comissió tècnica de relat i decàleg
Reunida al desembre de 2017, la comissió de treball ha estat integrada per professionals procedents de l’àmbit universitari, centres d’investigació, fundacions i associacions d’empreses relacionades amb el programa BiblioLab.
Les intervencions realitzades pels integrants d’aquesta comissió s’han orientat tant a la necessitat de generar un canvi transitori en la forma d’entendre la biblioteca i les seves activitats, com a la prioritat que cal donar a la creació i manteniment de comunitats al voltant del centre. S'han desenvolupat diferents temàtiques sobre les quals destaquen l’accés interactiu al coneixement, la necessitat de transformar els perfils d’usuaris i professionals i les diferents necessitats formatives i transversals.
Relat i conclusions de la Comissió tècnica de relat i decàleg
2. Comissió tècnica per a la creació d'ecosistemes i treball amb la comunitat
Aquesta segona comissió, reunida a l’abril de 2018, ha tingut com a objectiu apropar-se a diferents estratègies metodològiques per a la creació d’ecosistemes i treball amb la comunitat. El contingut abordat s'ha centrat en repassar models de projectes i possibles escenaris tipus per al disseny i implementació de projectes. Durant la sessió també s'han treballat una sèrie d’escenaris hipotètics, de manera que s'ha obtingut com a resultat un mostrari de sis models metodològics per implementar a les biblioteques.
Relat i conclusions de la Comissió tècnica per a la creació d'ecosistemes i treball amb la comunitat
Està previst que es posin en funcionament altres comissions durant el segon semestre de 2018.
Models d'inspiració
El que es presenta en el següent apartat són diferents exemples relacionats amb les temàtiques de la innovació social digital, els laboratoris ciutadans, la participació ciutadana, i els projectes de dades a les biblioteques.
- Visita institucional a Dinamarca
S’ha avançat en la definició del model de governança dels projectes de les biblioteques que fomenten la creació i l’experimentació organitzant una visita institucional a Dinamarca per conèixer de prop el model de biblioteca danès respecte als projectes de creació i experimentació. La delegació, encapçalada pel vicepresident tercer de la Diputació de Barcelona, va comptar amb representants municipals de diferents ajuntaments de la demarcació de Barcelona acompanyats de tècnics bibliotecaris, i va visitar les biblioteques de Roskilde, Aahrus, Herning i Billund. A partir dels coneixements adquirits durant el viatge, els ajuntaments de Sant Cugat del Vallès, Vic i Viladecans han iniciat processos participatius per incorporar millores en els respectius processos de creació de les seves biblioteques.
- The Performative space (Roskilde)
Com a conseqüència dels canvis en el model de servei de biblioteca pública, el disseny dels espais i dels serveis de la biblioteca de Roskilde, segueix els preceptes del model d’actualització del sistema de biblioteca pública danès fonamentat en la idea dels quatre espais (Learning space, Inspiration space, Meeting space i Performative space). En concret al Performative space els usuaris poden accedir a eines i materials que donen suport a les seves activitats creatives i, si és possible, poden rebre suport d'artistes professionals, dissenyadors, desenvolupadors multimèdia, etc. L’espai també serveix com a plataforma de comunicació, publicació i distribució d'obres i productes dels usuaris.
People's Labs, "Els espais d'innovació de la comunitat", és un projecte de desenvolupament de dos anys que examina com les biblioteques en col·laboració amb els seus socis poden crear entorns d'innovació oberts. El projecte està inspirat en els anomenats Maker Spaces, espais on es reuneixen persones amb interessos comuns per compartir, col·laborar i crear projectes i que sovint se centren en el desenvolupament de nous productes tecnològics. El projecte s'ha creat en col·laboració amb la Biblioteca d'Aarhus, les biblioteques de Roskilde i les dues universitats de les respectives ciutats.
Projecte de la Unió Europea on es mostra com el programari i el maquinari de codi obert, les pràctiques de creació digital i el disseny obert poden ser utilitzats eficaçment per la comunitat local per tal d’adequar les seves pròpies eines de detecció tecnològica i resoldre problemes ambientals en l'aire, l'aigua, el terra i la contaminació acústica.
Tràiler del documental "Citizen Science Revolution" derivat del projecte.
Projecte impulsat per Bitlab que neix de la col·laboració entre la Fundació Arranz-Bravo, l’Escola Gornal d’Hospitalet i l’Associació de dones del barri del Gornal amb l’objectiu de conscienciar a la comunitat de la problemàtica existent a la societat: La violència de gènere. El projecte consistia, obeint a l’eslògan creat per les parts col·laboradores (“Hasta las paredes hablan de esto”), a dissenyar una instal·lació sonora que permetés al mur de l’escola Gornal parlar amb la gent que passa pel carrer, donant visibilitat al conflicte i, alhora, permetent als alumnes de primària de l’escola participar en la creació artística del mural.
Espai d'estudi ubicat a la Biblioteca Central de Calgary, lloc on els ciutadans de la ciutat es troben, comparteixen idees i col·laboren per tal de trobar solucions de negoci o creació de nous projecte. L’espai està proveït de pissarres, eines de prototipatge, exercicis de disseny i projector de pantalla tàctil per poder compartir i registrar les idees fàcilment.
Iniciativa per tal de crear millors serveis per a estudiants i professors i unir-se amb els altres en la creació de la societat de la informació del futur. Library Lab aprofita les aspiracions empresarials de les persones al llarg del sistema bibliotecari i més enllà i promou projectes en tots els àmbits de l'activitat bibliotecària.
Iniciativa d’investigació-acció que proposava explorar durant tres anys noves pràctiques i aprenentatge en l’enfortiment del vincle entre les biblioteques públiques, els governs locals i la ciutadania, a través de la definició i desenvolupament de projectes d’interès per a la comunitat.
El programa va focalitzar el disseny i implementació de formes innovadores per a promoure la participació ciutadana (presencial y virtual) a través de les biblioteques públiques i comprometre a les persones i organitzacions socials en la presa de decisions. Es va orientar a que les biblioteques públiques estimulessin l’augment del compromís ciutadà per temes locals, els municipis milloressin els processos de presa de decisions entorn als desafiaments presents i futurs de la comunitat i la ciutadania contribuís al dinamisme econòmic, la inclusió social i el desenvolupament local.
Per a més informació: Biblioacción Ciudadana: Una experiencia de participación
La Biblioteca Pública de San Javier-La Loma, filial de la xarxa de biblioteques públiques de Medellín, volia oferir serveis comunitaris centrats en les pròpies necessitats de la població del barri, però va topar amb un problema: no hi havia un mapa recent de la zona, l'últim mapa oficial datava de 1971; la moderna San Javier-La Loma era invisible a Colòmbia i al món.
Els bibliotecaris van trobar una solució en el concepte de mapatge comunitari, un procés pel qual les comunitats decideixen què incloure en mapes i crear mapes dels seus propis barris. Més de 400 residents de San Javier-Loma van participar en el projecte aportant memòria, fotografies i històries sobre la seva experiència quotidiana. En el procés de mapatge la biblioteca va contractar experts en programari lliure de mapes de codi obert per ensenyar als membres de la comunitat a crear mapes. També va utilitza "mapatge de globus" (Balloon Mapping). Els nous mapes estan en línia i els membres de la comunitat els poden actualitzar constantment per reflectir canvis en la seva ubicació i vida.
Projecte on s’ensenya al personal de la biblioteca de Nova York com la informació viatja i es comparteix en línia, el que els usuaris solen trobar en línia i com les biblioteques poden protegir millor la privadesa del client. Les accions que es duen a terme ajuden a recolzar el paper creixent de les biblioteques a l'hora de capacitar les seves comunitats en un món digital. El projecte està liderat per un equip de professionals de la biblioteca, investigadors, experts en tecnologia i membres de la comunitat interessats en l'impacte dels avenços tecnològics, especialment en les poblacions més vulnerables dels Estats Units.
Laboratori ciutadà per a la innovació social i digital. Explora i difon l’impacte digital en el pensament creatiu, el disseny i la innovació que sorgeixen de la cultura digital. Citilab és una barreja entre un centre de formació, un centre de recerca i una incubadora d’iniciatives empresarials i socials. Els seus mètodes de treball bàsics són els del living labs: el pensament de disseny, el pensament computacional i la cocreació centrada en l’usuari. A Citilab, Internet es considera un mitjà per innovar de forma més col·laborativa i integradora amb el ciutadà en el centre del procés
Projecte iniciativa de Citilab-Cornella, la Fundació i2cat, la Universitat de Barcelona i de la Universitat de la Gent Gran de Cornella per tal d’explorar les possibilitats de desenvolupament de les capacitats d’innovació entre les poblacions de gent gran majors de 50 anys en el disseny i la construcció de la societat del coneixement, fonamentalment en un context d’innovació respecte a la tecnologia. La hipòtesis inicial del projecte és que la gent gran pot contribuir de forma innovadora al disseny i construcció de la societat del coneixement, de la societat digital, aportant la seva experiència i la seva memòria com un bé patrimonial.
S’entén la biblioteca com un espai on reutilitzar el coneixement col·lectiu, atès que les biblioteques de recerca tenen una comunitat implicada i son un potencial intermediari local entre els investigadors i la EOSC.
Conceben la biblioteca del segle XXI com un taller comunitari, un centre ple d’eines de l’economia del coneixement. Està enfocat a oferir formació en disseny, tecnologia i arts aplicades i té una orientació cap a l’emprenedoria i l’exploració de noves vies de negoci.
Biblioteca mòbil que funciona seguint el model dels FabLabs a una regió rural del nord d’Holanda. Es considera el primer bibliobús equipat com un FabLab d’Europa, destinat a millorar la formació i capacitació professional dels joves de la regió.
La Biblioteca pública Carnegie de Pittsburgh als EUA ha creat una innovadora xarxa de laboratoris d’aprenentatge digital -“The Labs”- amb l’objectiu de donar als joves accés fàcil i directe a noves experiències d’aprenentatge i creació per tal de fomentar el seu desenvolupament professional, la seva creativitat i les vocacions científiques. L’aspecte més innovador i únic d’aquests learning labs és que permeten als joves experimentar i crear amb tota mena d’equipaments digitals d’última generació amb el valor afegit de comptar amb l’ajuda i orientació d’una extensa xarxa de mentors. Aquests mentors són artistes, experts en noves tecnologies, professionals o personal de la biblioteca que col·laboren de manera voluntària. Es tracta sempre de programes d’educació informal fora d’horari escolar i amb una important vessant tecnològica.
És una iniciativa del Sistema de Bibliotecas Públicas de Medellín del Ministerio de Cultura de Colòmbia que té com a propòsit posar en pràctica metodologies i mitjans de comunicació que permetin generar informació i coneixement amb al ciutadania i entre diferents biblioteques, a través de l’experimentació, l’intercanvi de coneixements i la narrativa hipermèdia.
A través de tallers, experiments amb software lliure, trobades i recorreguts, s’han realitzat projectes de reconeixement i apoderament del territori. Mitjançant les eines i els mitjans de bibliolab.cc, la ciutadania pot accedir, visualitzar i interactuar amb les creacions, la informació queda a disposició pública i la creació permanent.
No es tradueix en espais físics concrets, és un programa que treballa amb les 19 unitats d’informació que té el Sistema de Biblioteques Públicas de Medellín.
Es considera el primer Fab Lab públic del món. Es va inaugurar al 2013 i durant aquest temps ha posat en marxa tres programes: el pedagògic, el familiar i el d’innovació social. El projecte comparteix espai amb la biblioteca pública del districte Montserrat Abelló per facilitar la creació de sinèrgies innovadores entre dos equipaments singulars.
El seu objectiu és explorar i fomentar un entorn social on qualsevol persona pugui veure, compartir, i jugar amb les noves tecnologies, així com impulsar programes i projectes i aprendre els uns dels altres. EL Laboratori acull regularment una varietat d'esdeveniments per explorar idees i creativitat dins de la comunitat.
Inaugurat al 2010, The Edge compta amb un auditori de 200 seients, impressió 3D, talladora làser, sala de gravació i una zona a l’aire lliure i espais per a fer tallers, exposicions i activitats. Es centra en la potenciació de l’experimentació, cursos de producció audiovisual, fabricació i disseny.
L'objectiu de l'espai és inspirar les ments joves (9-16 anys) i proporcionar un lloc on puguin "jugar" i combinar activitats tradicionals, com ara la costura i la fusta, amb activitats més noves, com ara la impressió 3D i la robòtica. L'espai de treball gira entre les diferents biblioteques de la regió de Mackay, amb sessions que es realitzen cada setmana.