Disseny de projectes culturals per a la transformació social (3a edició)

Comparteix
03/06/2024 09:30 - 13:30 +34934022565 oerc.formacio@diba.cat

c. Montalegre, 7 - 08001 Barcelona

Tots tenim molt present que s’han de crear projectes culturals consistents i ben elaborats. Però no sempre tenim en compte que aquests projectes han d’estar adreçats a bastir una veritable transformació social, capaç de mobilitzar agents culturals, institucions i ciutadans en una acció que tingui en compte la comunitat i que treballi al seu servei. La cultura ha de jugar un paper de mobilització i de transformació de la societat, accentuant el seu caràcter de revulsiu. En aquest paper és del tot oportú parlar de drets culturals, d’igualtat, d’equitat i d’accessibilitat a la cultura. I d’altra banda hem de pensar també en la relació indestriable i necessària que s’estableix entre la cultura i l’educació. A partir d’aquests preliminars el curs s’endinsarà en el disseny de projectes culturals amb voluntat transformadora, tot mostrant casos d’èxit i bones pràctiques, sense obviar els fracassos que s’han produït també en el camí. Alhora s’abordarà l’avaluació dels processos i l’impacte a les nostres realitats, tot mostrant exemples d’implementació als municipis de referència.

 

PROGRAMA

 

03 de juny

  • 9:30 - 10:00 h:  El sentit de la cultura en el segle XXI
  • 10:00 - 10:15 h:  Drets culturals: com garantir-los?
  • 10:15 - 11:00 h:  Cultura i educació: un binomi necessari
  • 11:00 - 11:30 h:  Pausa
  • 11:30 - 12:30 h:  Disseny de projectes culturals amb voluntat transformadora
  • 12:30 - 13:30 h:  Impactar a les nostres realitats. Exemples inspiradors amb experiències de cultura comunitària

 

DOCENT

 

Helena Minuesa


Llicenciada en Humanitats i màster en Gestió del patrimoni cultural, treballa actualment com a tècnica de cultura al Centre d’Estudis i Recursos Culturals (CERC). 
Ha liderat durant més de 14 anys el servei pedagògic dels Museus de Sant Cugat, especialitzant-se en el disseny de propostes que parteixen de l’equitat i la inclusió com a condició sine qua non de la pràctica cultural. D’entre elles, destaquen projectes artístics per vèncer l’estigma de la discapacitat, combatre la soledat de persones que han patit violència o capgirar l’estat establert dels relats més conservadors de la cultura.
Ha impartit formació a mida sobre mediació patrimonial i acció cultural en diverses institucions, entre les quals destaquen l'Escola EFA (Associació d'empreses del Lleure, l'Educació i la Cultura) o el Memorial Democràtic de la Generalitat de Catalunya, entre d'altres. 
Aposta clarament per una mirada de la cultura el més àmplia possible, entenent-la com a activadora, generadora i còmplice de la pau social. 

 

(PREINSCRIPCIONS TANCADES)

 

Lloc