La cultura inclusiva i les seves implicacions en la programació
El terme ‘cultura inclusiva’ ha començat a sonar amb força en el nostre àmbit. Però a què es refereix en concret? En un primer moment aquesta noció ens duu al terreny de la diversitat funcional i al fet que totes les persones, sense exclusió, tenen el dret a gaudir i experimentar la cultura. No hem d’oblidar que el dret a la participació cultural, que ja apareix a la Declaració Universal dels Drets Humans (1948), i que després es reforça amb els Drets culturals, recull la cultura inclusiva.
En tot cas aquest enfocament implica adaptar l’oferta cultural a persones amb mobilitat reduïda, amb alta sensibilitat al so, amb trastorn de l’espectre autista, amb malalties neurològiques, amb discapacitat intel·lectual, discapacitat visual, auditiva o física, amb dificultat lectora, etc. A banda també cal considerar les persones grans i les persones amb alteracions del comportament.
Això vol dir tot un seguit d’adaptacions i de noves maneres de plantejar les accions culturals, amb la incorporació de sistemes augmentatius i alternatius de comunicació, ús de l’alfabet Braille i el llenguatge de signes, pictogrames, regulació dels sons, etc. La cultura inclusiva ha de permetre que tots els ciutadans, sigui quina sigui la seva condició, puguin accedir a les activitats culturals. Aquest curs vol abordar tots aquests aspectes, sense oblidar que la cultura inclusiva ha d’adreçar-se al conjunt dels ciutadans, en tota la seva complexitat sociocultural, de gènere i de procedències, sense excloure ningú.
PROGRAMA
10 d'octubre
1a sessió. Les diferents realitats i tipologies de la inclusió
- 10:00 - 11:30 h: Marc legal: oportunitats de la nova normativa -Codi d'accessibilitat de Catalunya (2023)-
- 11:30 - 12:00 h: Pausa
- 12:00 - 13:30 h: Comunicació inclusiva: eines i estratègies per a les activitats culturals
- 13:00 - 14:00 h: Recapitulació, torn de preguntes i conclusions
A càrrec d'Andrea Granell, professora associada del Departament de Didàctica de les Ciències Socials de la Universitat de Barcelona. Llicenciada en Psicologia i Màster en Producció i Comunicació Cultural per la Universitat Ramon Llull.
17 d'octubre
2a sessió. Bones pràctiques i experiències. Què podem fer en el camp de la inclusió?
- 10:00 - 11:30 h: Exemples de bones pràctiques en el camp de la inclusió social
- 11:30 - 12:00 h: Pausa
- 12:00 - 14:00 h: El treball de la inclusió. Ronda de casos exposats pels mateixos assistents. Experiències, bones pràctiques i aportació de solucions concretes
A càrrec de Mariona Prunera, tècnica especialista en gestió cultural i referent d’accessibilitat dels teatres de Tarragona
22 d'octubre
3a sessió. La cultura inclusiva i les seves implicacions
- 10:00 - 11:30 h: Què entenem per cultura inclusiva? Col·lectius i diversitats.
- 11:30 - 12:00 h: Pausa
- 12:00 - 13:00 h: Els diferents col·lectius i les seves especificitats. Alguns exemples: persones amb discapacitat visual, auditiva, física o intel·lectual, alta sensibilitat al so, trastorn de l’espectre autista, malalties neurològiques, dificultat lectora, persones amb altres necessitats o situacions especials, etc. Breu resum de la Guia per a l’atenció a les persones amb discapacitat als serveis públics de la Generalitat de Catalunya
- 13:00 - 14:00 h: Diversitat funcional i programacions culturals. Mínims que cal tenir en compte i cobrir en qualsevol activitat cultural, pel que fa a la diversitat. La necessitat de sectorialitzar segons les característiques específiques dels col·lectius
A càrrec d'Eva Garcia, experta en drets, inclusió i creació artística comunitària.
PONENTS
Eva Garcia
Realitza la concepció, execució i direcció de projectes implementant models amb lògiques col·laboratives i comunitàries, en sintonia amb la missió i objectius de les organitzacions.
Curadora d'organitzacions culturals per a la conceptualització i desenvolupament de projectes artístics vinculats al territori, la ciutadania i els seus contextos, recolzats en els marcs dels drets culturals.
Experta en creació artística comunitària i inclusiva: creació i producció escènica vinculada amb persones sense dedicació artística professional, persones amb diversitat funcional i/o intel·lectual, exclusió social, etc.
Actualment: Mediadora comunitària, @comuart_bcn, #OperaPrima @Liceu; Programació artística i continguts XVI Jornadas de inclusión taaee #INAEM @culturagob; coordinadora #gransteatrerus @Grupfocus; doula #serveidecultura @ajdelprat; @operasinfronteras
Andrea Granell Querol
Professora a la Universitat de Barcelona, on imparteix docència en l’àmbit de l’accessibilitat i la cultura, membre del grup de recerca Didàctica i Patrimoni i de la Xarxa d’Innovació en Accessibilitat de Catalunya. Treballa com a consultora de projectes culturals per administracions públiques i equipaments patrimonials, assessorant, millorant i adaptant els recursos a nivell educatiu, comunicatiu i social. Ha donat suport en l’elaboració del 'Pla d’accessibilitat de museus i centres i espais d’arts visuals de Catalunya 2020-2024' del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya. Actualment, desenvolupa plans d’accessibilitat per contribuir a fer possible que els equipaments culturals siguin inclusius per a tota la ciutadania.
Mariona Prunera Badia
Actualment és tècnica especialista en gestió cultural de l’Ajuntament de Tarragona, i referent d’accessibilitat dels teatres de Tarragona.
Després d’acabar la carrera d’empresarials,va estar treballant durant més de vint anys al Teatre Bartrina de Reus. També ha fet un MOOC en accessibilitat a les arts escèniques de la UAB i un curs d’especialització de la UAB de gestió i promoció de l’accessibilitat.
A banda, des dels espais on ha treballat sempre ha intentat promoure l’accessibilitat i treballar estretament amb diverses companyies per oferir espectacles accessibles.