Espai públic
Mobilitat segura i saludable
CONTEXT
La seguretat viària a l'espai públic dels nostres pobles i ciutats és un element clau en la mobilitat, tant de les persones que caminen, com de les que van amb bicicleta i de les que es desplacen en transport públic o en vehicles motoritzats.
La manca d'aquesta seguretat fa incrementar el risc d’accident i, en conseqüència, pot provocar morts o lesions greus. També, de forma indirecta, un entorn poc segur i poc saludables en termes de qualitat de l’aire, desincentiva la mobilitat activa de les persones perquè quan vas a peu o en bicicleta et converteixes en l’usuari més vulnerable en relació a la resta dels usuaris de la via.
Segons l’Agència Europea del Medi Ambient L'exposició continuada als contaminants del motor de combustió té efectes perjudicials per a la salut, que afecten sobretot el sistema cardiovascular i respiratori (fins i tot a concentracions molt baixes). En canvi, quan la qualitat de l'aire millora, la morbiditat i la mortalitat també disminueixen de forma directa. Un 90% de la població urbana de la Unió Europea està exposada a nivells de contaminació nocius. Unes 430.000 morts prematures atribuïbles sobretot a les partícules fines (al voltant de 31.000 a Espanya).
Després la falta d'exercici físic i de sedentarisme, s’incrementarà el nombre de casos de mortalitat prematura, malalties cardiovasculars, ictus, diabetis, alguns càncers i demència (Hamer & Chida 2008, Kyu et al. 2016, Woodcock et al. 2011).
Quan es tenen en compte els diferents tipus de mobilitat es redueixen els accidents que es donen a l’espai públic i millora la salut de la població. La reducció de vehicles motoritzats, i especialment, la reducció de la seva velocitat de circulació reduirà el risc de patir un accident de transit i minimitzarà la gravetat de les lesions en cas que s’hi produeixi. Un augment de l’espai dedicat al vianant i a la bicicleta (augment del transport actiu, mes transport públic i mes cotxe compartit, un urbanisme de proximitat, un urbanisme centrant en les persones) farà que l’espai públic sigui més segur per a tothom, doncs quan una comunitat aprèn a coexistir amb els diferents tipus de transport els accidents es veuen minoritzats (efecte anomenat “safety-in-numbers”) (Elvik et al. 2017, Jacobsen 2003).
OBJECTIU
- Disminuir accidents, disminuir la contaminació de l’aire i la gravetat de les lesions.
- Potenciar la mobilitat activa i el transport públic, la mobilitat compartida
- Reduir el transport privat motoritzat.
PROPOSTES I RECOMANACIONS
La seguretat viària en l'espai públic depèn principalment de tres factors: de la infraestructura (el seu disseny), dels usuaris ( conducta), i dels vehicles utilitzats.
En el moment de dissenyar o reformar l'espai públic cal tenir en compte els diferents tipus d’usuaris (a peu, en bicicleta (elèctrica), en patins (elèctrics), en transport públic, en vehicle privat, etc.), la convivència entre ells i la jerarquització de les vies així com la prioritat d’usos que tindran. Podem utilitzar diversos 'elements o estratègies per ordenar aquests fluxos i incrementar la seguretat de les persones:
- Jerarquitzar els carrers en funció de qui té la prioritat. Tota persona ha de tenir clar en quin tipus d'espai es troba i qui té la preferència, això ho aconseguim amb una correcta senyalització i amb un disseny que visualment i de forma intuïtiva ens ho indiqui (p. ex., diferents colors, textures i pavimentació).
- Desincentivar l’ús del vehicle privat mitjançant “push policies” (p. ex., menys carrils, menys aparcaments, implementar tarifes de contaminació i congestió, etc.).
- Incentivar el transport públic i actiu fent-lo més convenient i ràpid mitjançant “pull policies” (p. ex., voreres amples, més freqüència en el transport públic, més qualitat, donar prioritat semafòrica a les cruïlles al bus, etc.) (Creutzig et al. 2012, Rissel 2009).
- Afavorir la mobilitat activa. Proporcionar una xarxa bàsica de vianants i de bicicletes accessible, contínua, agradable i que doni accés als principals equipaments. de forma ben planificada (Per fomentar el seu ús s’haurien tenir infraestructures per a la bicicleta dins un rang de 400m des de qualsevol residència) (Buehler and Pucher, 2012; Krizek and Johnson, 2006; Mertens et al., 2016; Pucher et al., 2010).
- Utilitzar paviments, textures i colors, que facilitin diferenciar zones.
- Redissenyar carrers per a limitar els vehicles de pas i reduir la seva velocitat
- Dissenyar una xarxa de carrils per a bicicletes (en carrers amb velocitats inferiors a 30 km/h la calçada pot ser compartida entre ciclistes i automòbils)
- Pacificar el trànsit rodat; reduir la velocitat dels vehicles motoritzats (p.ex. limitar la velocitat 30 km/h, i excloure el la circulació rodada en molts trams del cotxe privat motoritzat fer carrils de circulació més estrets, incloure elements reductors de la velocitat, si s’escau, etc.).
- Facilitar accessos segurs a les parades de transport públic i espais d’espera protegits, amb informació en temps reals del pas de serveis de bus
- Dissenyar una xarxa d'itineraris de vianants continuada, que unifiqui els punts principals amb les zones residencials i que disposin d'elements per fer més el camí més agradable i entretingut (p.ex. fonts, mobiliari, jocs infantils, ombres, lavabos públics, espais verds i blaus, etc.).
- Millorar els nivells de seguretat en les obres realitzades o amb afectació a la via pública.
- Evitar la situació de contenidors o obstacles visuals just abans d'un pas de vianants o encreuament que impedeixi una bona visibilitat dels vehicles, i dels vianants.
- Regular la semaforització de cruïlles (donant prioritat als vianants i als ciclistes, transport públic)
- Dissenyar passos de vianants segurs a les interseccions i a mitja illa per tal de prioritzar i connectar els camins dels vianants. Administrar un temps de verd (semàfor) adequat a tots els usuaris per creuar, i, rampes d’accés visibles.
- Fer que la connexió entre els camins de vianants, la infraestructura de ciclistes i transport públic sigui intuïtiva (Davison and Lawson 2006; McCormack and Shiell 2011).
- En els accessos als edificis de pública concurrència cal col·locar unes baranes per a separar la vorera de la calçada, que evitin possibles accidents en els moments de sortida col·lectiva.
A més de tenir cura del disseny, cal:
- Incorporar mesures educatives (p.ex. actuacions a les escoles, cursos d'educació viària, de civisme, etc.).
- Coordinar els diferents agents de la seguretat (Policia Local, Mossos d'Esquadra, etc.).
- Conscienciar a la ciutadania dels perills inherents al trànsit.
EXPERIÈNCIES DE REFERÈNCIA
Documents:
- Ajuntament de La Garriga, 2016. Projecte de reurbanització del carrer Banys i el carrer Calàbria de La Garriga, donant prioritat als vianants.
- Ayuntamiento de Madrid, 2018. Ordenanza de movilidad sostenible.
- Ajuntament de Mataró, 2011. Mataró - Pla de Seguretat Local.
- Copenhagenize. Bicycle Culture by Design.
- Diputació de Barcelona, s/d. Igualada - Creació d'una xarxa d'itineraris per a vianants.
- Diputació de Barcelona, s/d. Subirats (Alt Penedès) - Catàleg de Bones Pràctiques. Pacificació del trànsit al barri dels Casots de Subirats.
- Diputació de Barcelona, 2008. Granollers - Pla de mobilitat.
- Diputació de Barcelona, 2018. SuperIlla de Barcelona: canviar la malla per canviar el barri.
- Generalitat de Catalunya, s/d. Servei Català de Trànsit - Plans locals de seguretat viària.
Audiovisuals:
- Malgrat de Mar, s/d. Pla de Millora de l'Accessibilitat.
LEGISLACIÓ I NORMATIVA
L’acord de govern GOV/127/2014, va aprobar el Pla d’actuació per a la millora de la qualitat de l’aire a les zones de protecció atmosfèrica, segons el qual han d’elaborar un PDE tots els centres generadors de mobilitat d’acord amb l’article 3.4 del Decret 344/2006, que generin més de 5.000 viatges al dia.
- ORDEN VIV/561/2010, de 1 de febrero, por la que se desarrolla el documento técnico de condiciones básicas de accesibilidad y no discriminación para el acceso y utilización de los espacios públicos.
- Decret 135/1995, de 24 de març, de deplagament de la Llei 20/1991, de promoció de l'accessibilitat i de supressió de barreres arquitectòniques, i d'aprovació del Codi d'accessibilitat.
- Llei 3/2012, del 22 de febrer, de modificació del text refós de la Llei d'urbanisme, aprovat pel Decret legislatiu 1/2010, del 3 d'agost.
- Llei 2/2004, de 4 de juny, de millora de barris, àrees urbanes i viles que requereixen una atenció especial.
- Llei 4/2003, de 7 d'abril, d'ordenació del sistema de seguretat pública de Catalunya.
- Real Decreto 1627/1997, de 24 d'octubre, por el que se establecen disposiciones mínimas de seguridad y salud en las obras de construcción.
- Llei 9/2003, de 13 de juny, llei de mobilitat de Catalunya.
ESTUDIS I DOCUMENTACIÓ TÈCNICA
- Dombriz, M.A., 2009. Recomanacions de mobilitat per al disseny urbà de Catalunya . Generalitat de Catalunya. Departament de Política Territorial i Obres Públiques.
- Miralles-Guasch, Carme, 2010. Dones, mobilitat, temps i ciutats. Generalitat de Catalunya. Institut Català de les Dones.
- WHO, 2019.Health Economic Assessment Tool (HEAT) for walking and cycling, V 4.2.
- Boschetti, F. 2017. Handbook of good practice case studies for promotion of walking and cycling.
- Muñoz, Sarah-Anne 2009. Children in the Outdoors. A literature review. Sustainable Development Research Centre.
- NHTSA sd. Walkability Checklist. NHTSA
- NHTSA sd. Bikeability Checklist. NHTSA
- Department for Transport under licence from the Controller of Her Majesty’s Stationery Office. 2007. Manual for Streets. Welsh Assembly Government.
Referències científiques (revisions sistemàtiques):
- Buehler, R., Pucher, J., 2012. Cycling to work in 90 large American cities: New evidence on the role of bike paths and lanes. Transportation, 39(2).
- Creutzig, F., 2012. Decarbonizing urban transport in European cities: four cases show possibly high co-benefits. Environmental Research Letters, 7(4).
- Davison, K. & Lawson, C., 2006. Do attributes in the physical environment influence children’s physical activity? A review of the literature. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 3(19).
- Elvik, R., Bjørnskau, T., 2017. Safety-in-numbers: A systematic review and meta-analysis of evidence. Safety Science, 92.
- Hamer, M. & Chida, Y., 2008. Active commuting and cardiovascular risk: a meta-analytic review. Preventive Medicine, 46(1).
- Hamer, M., Chida, Y., 2009. Physical activity and risk of neurodegenerative disease: a systematic review of prospective evidence. Psychological Medicine, 39(1).
- Colorectal Disease, 11(7).
- Jacobsen, P.L., 2003. Safety in numbers: more walkers and bicyclists, safer walking and bicycling. Injury Prevention, 9(3).
- Krizek, K.J. & Johnson, P.J., 2006. Proximity to Trails and Cycling and Walking. Journal of the American Planning Association, 72(1).
- Kyu, H.H., et al., 2016. cancer, colon cancer, diabetes, ischemic heart disease, and ischemic stroke events: systematic review and dose-response meta-analysis for the Global Burden of Disease Study 2013. BMJ, 354(i3857), 1-9.
- McCormack, G.R., Shiell, A., 2011. In search of causality: A systematic review of the relationship between the built environment and physical activity among adults. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity.
- Mertens, L., et al., 2016. Differences in environmental preferences towards cycling for transport among adults: a latent class analysis. BMC Public Health, 16(782).
- Pucher, J., Dill, J., Handy, S., 2010. Infrastructure, programs, and policies to increase bicycling: an international review. Preventive Medicine, 50.
- Rissel, C.E., 2009. Active travel: a climate change mitigation strategy with co-benefits for health. New South Wales Public Health Bulletin, 20(2).
- Woodcock, J. et al., 2011. Non-vigorous physical activity and all-cause mortality: systematic review and meta-analysis of cohort studies. International Journal of Epidemiology, 40(1).
Es poden obtenir informacions més detallades adreçant-se al Servei de Salut Pública: entornurbasalut@diba.cat
Data de l'última actualització:
dg., 09 de maig 2021 06:35:19 +0000