System for Observing Outdoor Play Environments in Neighborhood Schools (SOOPEN)
2021
Enllaç al recurs: https://ehp.niehs.nih.gov/doi/abs/10.1289/isee.2021.P-103
- Format:
- Acta de comunicació a congrés
- Població a la qual s'adreça:
- Infants i adolescents
- Objectiu:
-
Avaluar l'activitat física i interacció social d'infants en patis escolars, incloent dinàmiques de grup.
- Metodologia:
-
Aquesta eina d'observació permet registrar els matisos del "joc" durant l'esbarjo pel que fa a intensitat i tipus d'activitat que es desenvolupa, el nivell i tipus d'interaccions socials que s'originen, així com diferents escales de grups que es creen.
Combina indicadors de SOPLAY i SOCARP per registrar un total de 6 variables quantitatives d'observació:
- mida del grup,
- gènere,
- nivell d'activitat física,
- interaccions socials,
- ombra,
- tipus d'activitat.
Es registren, així mateix, les edats del grup observat i factors climàtics que puguin influir en l'activitat que es realitza al pati.
- Oportunitats i limitacions:
-
L'eina ha estat provada i validada a través d'estudis pilot en escoles de Barcelona.
Es basa en la metodologia i indicadors de registre d'eines d'observació provades i validades com SOPARC, SOPLAY, però adaptant-se a les característiques i dinàmiques concretes de patis escolars.
Va més enllà de l'avaluació de l'activitat física i del registre individualitzat dels infants (com fa SOCARP), en introduir indicadors d'interacció social i registre de grups a diverses escales i considerar aquestes dinàmiques de grup durant l'observació.
- Indicadors:
-
Nombre d'infants que hi ha al pati escolar. Elements que hi ha al pati (ex. gronxadors, cistelles, etc.). Nivell d'involucració del professorat en les activitats del pati. Nivell d'activitat física setmanal d'infants i adolescents. Accés a aliments saludables, variats i assequibles.
- Temàtica:
- Equipaments i serveis Cohesió i capital social
- Vincle amb la salut:
- Social Física
- Escala de l'àmbit d'estudi:
- Habitatge / carrer / edifici / espai públic acotat
- Fase d'aplicació:
- Diagnosi i pre-projecte Monitoratge i avaluació
- Enfocament metodològic:
- Observació