ACADA

ACADA

Municipi: La Garriga

Ens impulsor: Els impulsors són l’Ajuntament de la Garriga i els tres centres de secundària, l’Institut Manuel Blancafort, l’Institut Vil·la Romana i l’Escola Sant Lluís Gonçaga. També hi participen el Departament d’Educació de la Generalitat, la Diputació de Barcelona, escoles de primària, equipaments municipals, associacions i empreses del municipi.

Contacte: oac@ajlagarriga.cat

Més informació de l'experiència


Descarrega fitxa

 

ACADA és un projecte d’escolarització compartida pels centres de secundària, en què s’imparteix un currículum adaptat, i l’Escola Municipal d’Educació (EME), que es responsabilitza de la realització de tallers de caràcter manipulatiu i de l’organització d’activitats formatives pràctiques que es duen a terme en entitats municipals i empreses externes.

Els alumnes canvien cada trimestre de tallers i d’empresa, de manera que durant el curs tot l’alumnat ha estat en una escola de primària, en un equipament municipal i en una empresa privada. Es prioritzen les activitats de relació amb l’entorn, com el Taller Solidari.

Objectius

Es pretén prevenir l’abandonament escolar prematur i possibilitar que alumnes amb dificultats acreditin haver superat l’ESO. Es vol també facilitar la continuació de l’itinerari educatiu de l’alumnat amb l’accés a la formació professional.

Persones destinatàries

Els alumnes de quart d’ESO dels tres centres de secundària de la Garriga que presenten dificultats per assolir el certificat d’educació secundària. El perfil és divers, i inclou joves amb dificultats d’aprenentatge, desmotivats amb els estudis o que tenen una situació personal o familiar que els afecta emocionalment.

Metodologia

S’apliquen metodologies actives per adaptar-se als interessos i les motivacions de cada alumne o alumna. Això està condicionat pel fet que s’imparteixen tallers manipulatius i artístics, i que es treballa amb grups reduïts.

La metodologia que s’aplica és el treball per projectes. Als tallers de fusteria, de tècniques artístiques i informàtica, cada participant realitza la seva pròpia creació i aplica la seva creativitat, alhora que aprèn les diferents tècniques. La creació artística permet treballar altres aspectes, com ara els conceptes matemàtics, les mesures, les proporcions o la geometria.

Les sessions a les empreses i entitats són bàsicament pràctiques, i per tant la metodologia és el learning by doing. L’alumnat hi adquireix aprenentatges basats en el respecte, el treball en equip i la responsabilitat.

Fases

Es va implementar com a prova pilot el curs 1997-1998, arran de la demanda dels centres de secundària del municipi. A partir de l’avaluació dels resultats, es va dissenyar el projecte amb la participació del representant de l’EAP, les psicopedagogues dels dos centres públics i la tècnica d’Educació de l’Ajuntament.

El projecte es va implementar el curs 1998-1999.

A partir del curs 2003-2004 s’hi va incorporar el centre de secundària concertat del municipi.

El curs 2009-2010 es va revisar el disseny inicial del projecte per part d’una comissió formada pel representant de l’EAP, les psicopedagogues dels dos centres públics i la tècnica d’Educació municipal.

Cada any s’efectua una avaluació conjunta i es proposen millores.

Recursos humans

Els responsables del projecte són la coordinadora de l’EME i les psicopedagogues dels centres de secundària.

Hi participen una coordinadora de l’EME, quatre mestres de tallers de l’EME, una psicopedagoga per cada centre, el personal administratiu i de consergeria de l’EME, un responsable de l’alumnat a les empreses i les entitats, un representant de la direcció dels centres, la regidora d’Ensenyament de l’Ajuntament i representants de l’EAP i de la inspecció del Departament d’Educació.

L’equip de treball responsable del projecte està format, per part de l’Àrea d’Ensenyament de l’Ajuntament, per professorat intern i la coordinadora de l’EME i per personal d’administració i consergeria; per part dels centres de secundària, els tutors o tutores i l’equip de psicopedagogia; com a personal extern, el responsable de l’entitat col·laboradora que acull l’alumnat a les activitats formatives pràctiques; a la gestió global del projecte hi participen, a més, la regidora d’Ensenyament, els directors o directores dels centres de secundària, el representant de l’EAP, l’equip d’assessorament pedagògic i l’inspector de la zona del Departament d’Educació.

Recursos materials i espais

Els tallers es realitzen a l’EME, on es disposa d’espais adequats per impartir formació pràctica dels àmbits de fusteria, ceràmica i tècniques artístiques i informàtica. L’EME comparteix edifici amb l’Escola Municipal d’Art i Disseny. Als tallers es disposa d’eines i material didàctic. Les activitats pràctiques es realitzen a diverses empreses.

Cost i fonts de finançament

Cost: 46.779,83 euros.

Els fons els aporta l’Ajuntament de la Garriga, amb un ajut de la Diputació de Barcelona.

Punts forts

L’alumnat millora els resultats acadèmics, i també l’autoestima.

Punts febles

Cal que els centres educatius facin una selecció adequada dels alumnes que participen en el projecte.

Punts de millora

És necessària més participació de l’EAP, que l’ha anat reduint cada any.