Dispositiu Local d’Inserció

Dispositiu Local d’Inserció

Municipi: Mataró

Ens impulsor: Ajuntament de Mataró

Contacte: ensenyament@ajmataro.cat

Més informació de l'experiència


Descarrega fitxa

 

El Dispositiu Local d’Inserció (DLI) és una estructura de treball en xarxa de diversos serveis municipals i entitats de la ciutat adreçada als joves a partir dels 16 anys que no han pogut obtenir el títol de l’ESO i que volen definir el seu itinerari formatiu i/o laboral.

L’objectiu general que treballa és millorar l’orientació i l’acompanyament dels i les joves de Mataró en els processos de transició per tal d’afavorir els itineraris formatius i la seva inserció socioprofessional, prioritzant la reincorporació al sistema educatiu o formatiu de les persones joves que no promocionin la ESO.

Objectius

  • Acompanyar els joves en el seu itinerari formatiu i laboral a partir de l’escolaritat obligatòria
  • Vetllar per la continuïtat en els estudis dels joves que abandonen la seva escolarització obligatòria i fer-ne el seguiment un cop participen en algun recurs formatiu o ocupacional
  • Mantenir la xarxa operativa de derivació al DLI amb tots els centres de secundària de la ciutat
  • Vetllar per atendre els joves sense l’ESO que ja estan fora de l’escolarització obligatòria
  • Mantenir reunions periòdiques amb el grup motor del DLI amb entitats de la ciutat que treballen i tenen contacte amb joves del mateix perfil
  • Fer de pont informatiu entre el DLI i les entitats del grup motor.

Persones destinatàries

Joves de Mataró a partir dels 16 anys que no acrediten l’ESO i que poden ser derivats pels centres educatius, públics o concertats, entitats municipals o des de l’Ocupació Jove o l’Oficina Jove del Maresme-Sidral perquè necessiten informació i orientació.

Metodologia

Es basa en una atenció molt personalitzada, que es du a terme mitjançant orientacions i tutories individuals presencials per acompanyar el procés de presa de decisió i construcció de l’itinerari, tenint en compte els interessos i les necessitats dels joves. Posteriorment, es fa un seguiment telefònic.

A nivell intern, es fan reunions mensuals entre el personal tècnic i les TIS per fer un seguiment de què està fent cada persona atesa i quina resposta s’està donant.

Fases

Es tenen en compte les fases següents:

  1. Derivació. Els joves arriben derivats des dels centres per les tècniques d’integració social, el personal docent o altres serveis municipals.
  2. Acollida. Arriben els joves amb una autorització signada pels pares o mares, en el cas dels menors d’edat, i se’ls realitza una entrevista per conèixer els seus interessos i saber què volen fer.
  3. Seguiment i orientació. Es realitza l’orientació i un seguiment per donar suport durant el procés d’inscripció a la formació que vulguin realitzar. Aquesta fase de seguiment pot durar mesos, ja que durant el curs següent es fan trucades telefòniques als tutors que tenen aquests joves per saber el seu rendiment i l’assistència als cursos formatius.

Recursos humans

Dos tècnics d’educació i tres integradores socials.

Recursos materials i espais

Ordinadors, telèfons i sales per fer les tutories.

Cost i fonts de finançament

No hi ha un cost quantificat.

Punts forts

  • El seguiment personalitzat i individualitzat que duen a terme les tècniques d’integració social.
  • Els joves senten que hi ha una persona que els acompanya i els dona suport.

Punts de millora

  • Caldria disposar d’eines més eficients per millorar la coordinació i derivacions entre serveis.
  • Es necessiten més recursos humans perquè ha augmentat el nombre de persones que cursen l’etapa de l’ESO al territori.