Sostenibilitat i Agenda 2030
Apostar per un desenvolupament sostenible implica promoure dinàmiques productives i comercials que responguin a les necessitats del present sense comprometre les capacitats del futur, garantint l'equilibri entre el creixement econòmic, la cura del medi ambient i el benestar social.
Aquest triple pla de la sostenibilitat resulta especialment aplicable al comerç minorista, històricament compromès amb l'evolució de la prosperitat col·lectiva, en un marc de proximitat física i humana, amb una enorme capacitat per a generar ocupació i vida social en el si dels nostres pobles i ciutats. Per a reforçar aquest paper fonamental del teixit comercial, les polítiques públiques han d'enfocar-se a la consecució d'un model de trama urbana consolidada i ciutat compacta que propiciï una mobilitat sostenible, el consum responsable, la conservació del medi ambient i la posada en valor del patrimoni històric de cada municipi.
Els objectius de desenvolupament sostenible que venen determinats per l'Agenda 2030 reafirmen els principis d'actuació característics de les polítiques locals, però també reclamen una revisió i enfocament per a generar un impacte que transcendeixi l'àmbit municipal. En aquest terreny, com en molts altres, els grans èxits globals són el simple resultat de sumar infinitat de petits èxits locals.
Per tant, correspon a la Gerència de Serveis de Comerç la responsabilitat de desenvolupar actuacions sustentades en aquestes premisses i que posin l'accent, per exemple, en mesures orientades a l'eficiència energètica dels nostres equipaments, campanyes de sensibilització sobre l'ús del plàstic, programes de mobilitat sostenible, producció agroalimentària de km 0, i altres iniciatives que contribueixin a consolidar al comerç de proximitat com un agent clau en la sostenibilitat territorial i global.