17/12/2024 10:34 h.

Cinc consells per aquestes rebaixes de gener

Comparteix

Imatge: Francisco Ortega, llicencia Creative Commons.

Imatge: Francisco Ortega, llicencia Creative Commons.

Amb anterioritat a l’any 2012 els períodes de rebaixes estaven limitats a dues etapes de l'any: estiu i hivern. En l’actualitat les rebaixes estan totalment liberalitzades.

És a dir, no hi ha cap període obligatori, els comerços poden decidir per ells mateixos els terminis, el percentatge de descompte i a quins articles ho apliquen, en funció de les seves necessitats o interessos comercials.

A Catalunya tradicionalment les rebaixes d’hivern comencen el 7 de gener, just després del dia de Reis, però com en altres anys, moltes botigues i en especial el gran comerç, avancen les seves rebaixes per animar el final de la campanya de Nadal i les compres de la nit de Reis. La durada de les rebaixes tampoc és fixa, però se solen estendre fins a finals de febrer o fins i tot a principis de març.

Des de la Diputació de Barcelona us animem a que aposteu pel comerç de proximitat en aquesta campanya de rebaixes, una opció sostenible que genera riquesa local i teixeix vincles comunitaris transformant els nostres pobles i ciutats. Alhora, amb l’objectiu de que com a consumidors pugueu aprofitar al màxim aquest període de descomptes, hem elaborat una sèrie de recomanacions per a tindre en compte abans de sortir de compres:

  1. Compra només el que realment necessitis. És recomanable marcar-se un pressupost màxim de despesa i elaborar una llista per a evitar compres impulsives.
  2. Identifica quins són els productes realment rebaixats. En el mateix comerç podem trobar articles rebaixats juntament amb d’altres que no ho estan. En tot cas, han d’estar clarament diferenciats els uns dels altres.
  3. Consulta la política de devolucions de l’establiment. En alguns comerços s’estableixen condicions especials per a les compres en període de rebaixes, aquestes condicions han d’estar ben indicades i en un lloc visible per al consumidor.
  4. Conserva el tiquet de caixa o factura simplificada de les compres. Si es perd, amb ell es perd també el dret a canviar, retornar o reclamar després de la compra.
  5. En cas de disconformitat amb la botiga, demana el full oficial de reclamació o contacta per un mitjà que en deixi constància (formulari web, telèfon amb número d’incidència, etc.). Si en 30 dies l’establiment no ofereix una solució o aquesta no és satisfactòria, apropat al servei públic de consum del teu Ajuntament.

I recorda:

  • Els productes rebaixats han de tenir la mateixa qualitat i característiques que tenien a preu no rebaixat.
  • Les garanties i el servei postvenda són iguals durant les rebaixes que a la resta de l’any.
  • Si la botiga accepta targetes o altres mitjans de pagament de manera habitual, també ho ha de fer en període de rebaixes.
  • Els productes rebaixats han d’haver format part de l’oferta habitual de l’establiment i han de mostrar el preu original i el preu rebaixat o bé el percentatge de descompte. S'entén per preu original el preu més baix que hagi tingut aquell producte durant els trenta dies precedents a la data d'inici de les rebaixes.
  • És obligatori que tots els establiments comptin amb fulls de reclamacions a la disposició dels clients. És perceptiu exposar també un rètol anunciador de l'existència d'aquests fulls a la vista del públic.
  • Els diumenges del mes de desembre i el 5 de gener han estat declarats d’obertura comercial autoritzada. Com a norma general, els establiments comercials hauran de romandre tancats els dies 25 i 26 de desembre i 1 i 6 de gener.