Estudi i avaluació de les biblioteques públiques i dels seus usuaris
En el marc de l'assistència i suport que fa la Diputació de Barcelona als ajuntaments per a la prestació del servei de biblioteca pública i per al seu desenvolupament, fa uns anys la Gerència de Serveis de Biblioteques (GSB) va iniciar una línia de serveis en l'àmbit de l'avaluació com a forma de promoure la millora de les biblioteques a través del coneixement de les activitats que desenvolupen, de la població a la qui s'adrecen i dels usuaris que les fan servir.
En aquest sentit, l'any 2001 es va portar a terme el primer Estudi de satisfacció dels usuaris de les biblioteques de la província sota la direcció tècnica i el suport del Servei de Planificació i Avaluació (SPA) de la Diputació de Barcelona. Aquest primer estudi va permetre conèixer perfils d'usuari, hàbits d'ús i satisfacció dels usuaris de les biblioteques amb dades globals pel conjunt de la Xarxa de Biblioteques Municipals (XBM). Una de les conclusions de l'estudi va ser que si bé les dades podien servir per gestionar millor el conjunt de la XBM, també fora interessant disposar de dades d'àmbits territorials menors a la província.
Després d'aquest estudi inicial, la GSB va impulsar la realització d'estudis similars d'àmbit local i va continuar amb el desenvolupament d’altres línies d’avaluació importants, com l’estudi del valor que aporten les biblioteques públiques a la societat.
A continuació s'ofereix documentació relacionada amb els estudis que s'han realitzat fins aquest moment són, començant per la més recent:
-
Avaluació de l'oferta de música a les biblioteques de la XBM, 2022
- Els efectes de la Covid19 en els serveis presencials i virtuals de les biblioteques de Catalunya, 2020
- Ús del Wi-Fi, accés i temps d'estada Castelldefels, maig 2019
- Satisfacció dels usuaris (nivell XBM), des 2018
- Velocirepte, des 2018
- Clubs de Lectura Fàcil (CLF), oct 2017
- Autoservei de préstec, jul 2017
- Capacitació digital (majors 55 anys), des 2016
- Valor públic de les biblioteques, jul 2015. En procés d'actualització 2024.
- Servei de Bibliobús, des 2014
- Joves, des 2013
- Retorn a la inversió de la XBM, feb 2013
- Satisfacció dels usuaris (nivell local), 2012
- Satisfacció dels usuaris (nivell XBM), 2011
- Usos de la XBM, 2011
- Aproximació als no usuaris, 2011
- Comparació usuaris biblioteques i conjunt població, 2009
- Satisfacció dels usuaris (nivell XBM), 2007
- Satisfacció dels usuaris (nivell XBM), 2001
La possibilitat d’accedir lliurement a gran part de la música editada i en accés gratuït en streaming ha canviat totalment el consum de la música en general, i en el cas de les biblioteques el servei de préstec de CD de música ha deixat de tenir sentit com a garant de l’accés gratuït i universal a la música.
Amb la finalitat de disposar de més elements per avaluar l’oferta de música a les biblioteques de la XBM es van realitzar dos estudis. Per una banda es va avaluar la col·lecció física per mirar de determinar les característiques del fons de música i dels documents prestats i, per l’altra, es va realitzar una enquesta a 7.000 usuaris amb més de 14 anys i que haguessin realitzat almenys un préstec els darrers 5 anys. L’objectiu principal de l’enquesta era avaluar l’ús i coneixement del servei de música física i en línia.
Documentació disponible:
- Anàlisi de la col·lecció de música a les biblioteques de la XBM
- Enquesta sobre l'oferta musical a les biblioteques
El tancament de serveis de biblioteca el març de 2020 va provocar que l’activitat bibliotecària es concentrés durant diverses setmanes en els serveis digitals.
Amb la reobertura progressiva d’equipaments, els serveis digitals han conviscut amb els serveis presencials, tot i que en aquests s’hi ha mantingut restriccions.
L’objecte d’aquesta avaluació és analitzar els efectes de la pandèmia de la COVID-19, i més concretament del tancament de serveis bibliotecaris presencials, en els usos i serveis bibliotecaris.
Documentació disponible:
- Policy Brief de l’avaluació d’eBiblioCat
Breu document que identifica les idees força de les anàlisis realitzades, explica les conclusions principals i planteja diverses recomanacions - Síntesi del conjunt de l’avaluació d’eBiblioCat amb conclusions i recomanacions
Lectura integrada i resumida de les conclusions dels quatre documents (veure a continuació) i té la finalitat d’orientar la presa de decisions per a potenciar la compatibilitat entre serveis digitals i presencials - Si voleu aprofundir en l'estudi teniu disponibles els quatre informes temàtics (anàlisi dels tipus d’usuaris i els usos d’eBiblioCat, resultats de l’enquesta als usuaris de biblioteca, avaluació d'impacte i anàlisi de la col·lecció eBiblioCat)
Avaluació del perfil dels usuaris de la biblioteca, el temps d'estada i l'ús que fan del Wi-Fi des dels seus dispositius mòbils. L'estudi s'emmarca en un projecte pilot en el que es vol conèixer, a través d'una nova eina automatitzada, l'accés dels usuaris a la biblioteca i l'ús que en fan dels espais.
L'enquesta es va distribuir durant tot un dia a tots els usuaris de 14 anys i més que van entrar a la biblioteca i que es recollia a la sortida, en el cas dels menors havien de ser els adults acompanyants qui contestessin el qüestionari.
Documentació disponible:
Resultats de la quarta edició de l'Estudi de satisfacció dels usuaris de les biblioteques de la Xarxa de Biblioteques Municipals realitzat a finals del 2018 i principis del 2019. Està basat en una enquesta online realitzada a 1000 usuaris inscrits en alguna de les biblioteques o bibliobusos de la XBM i amb correu electrònic registrat; l'estudi presenta resultats comparatius de les edicions anteriors i els contrasta amb altres fonts d'informació per aprofundir en el coneixement de l’activitat, les característiques i el grau de satisfacció dels usuaris. L'edició anterior és de 2011.
Documentació disponible:
Avaluació d’implementació i d’impacte del projecte de foment de la lectura “Velocirepte” de les Biblioteques de Barcelona. L’avaluació d’implementació inclou una anàlisi del perfil dels participants (tant de variables sociodemogràfiques com d’usos previs al «Velocirepte»), una anàlisi del seguiment del programa i una anàlisi de la satisfacció amb el programa (tant dels participants com del personal bibliotecari).
L’avaluació d’impacte intenta copsar quin ha estat l’impacte del «Velocirepte» en l’ús del servei de préstec i en altres serveis de la biblioteca (Wi-Fi i Internet i +). L’estudi mostra com projectes com el “Velocirepte” ajuden a fidelitzar els usuaris i a incrementar el préstec.
Documentació disponible:
Continuant amb el desplegament de l’estudi del valor social que les biblioteques aporten a la nostra societat, s’ha fet un estudi per estimar l’impacte que té el fet de participar en un Club de Lectura Fàcil (CLF) en la vida de les persones que hi participen. L’objectiu és mesurar l’impacte en el nivell de comprensió lectora i també en la millora de la qualitat de vida d’aquests usuaris. Aquest treball s’ha dut a terme entre el gener i el juny de 2017 sobre 12 CLF de les biblioteques de la XBM.
Documentació disponible:
Presentacions de l’estudi:
Documentació complementària:
- Presentació: La bona pràctica del CLF de la biblioteca Josep Janés de l’Hospitalet de Llobregat (03/04/2018)
La Biblioteca de Martorell, traslladada a un nou emplaçament l’any 2015, ha estat dotada de RFID i d’equipament per a l’autoservei per a les transaccions de préstec de documents, retorns i reserves de manera que els usuaris han guanyat autonomia i poden gestionar per ells mateixos l’operativa del servei. L’objectiu de l’estudi és avaluar el nivell de satisfacció dels usuaris amb l’autoservei de préstec i del canvi produït en l’operativa del servei.
Documentació disponible:
La Gerència de Serveis de Biblioteques i el Servei de Planificació i Avaluació, tots dos pertanyents a la Diputació de Barcelona, de manera conjunta amb l’Institut Català d’Avaluació de Polítiques Públiques, Ivàlua, van decidir realitzar una avaluació d’impacte dels tallers de capacitació digital dirigits a persones de +55 anys en la que van participar més de 500 persones.
Documentació disponible:
Presentacions de l’estudi:
- Sabes-Figuera, Ramon; i Oscar Ferre. A Digital Training Course for Individuals aged 55 and Over: Impact Results of an RCT. En: Randomised Controlled Trials in the Social Sciences: 12th Annual Conference (University of York). York, 6, 7 I 8 de setembre de 2017
Estudi que analitza el valor públic de les biblioteques públiques de la XBM per a la societat, aprofundint en l’àmbit del valor social de la biblioteca, amb l'objectiu d'estimar quina és la capacitat de els biblioteques de la XBM de generar beneficis socials tant en els individus com en la comunitat en general.
Documentació disponible:
- Informe reduït en català
- Informe complet en català
- Informe reduït en castellà
- Informe reduït en anglès
Presentacions de l’estudi:
- Togores, Rosa. El valor social de la Xarxa de Biblioteques Municipals de la Diputació de Barcelona: una primera aproximació metodològica. En: Jornades d'Interacció, Barcelona, 8, 9 i 10 de maig de 2013.
- Pintor, Joël. El valor público de las bibliotecas de la Red de Bibliotecas Municipales de la Diputación de Barcelona. En: XIII Jornadas Españolas de Documentación, Fesabid. Toledo, 24 i 25 de maig de 2013.
Estudi sobre la demanda, els usos, els servei i les expectatives dels usuaris o potencials usuaris d'aquest servei. L'estudi s'ha basat en 600 entrevistes telefòniques i s'ha realitzat en els municipis als quals donen servei els bibliobusos. Finançat per Iberbibliotecas i en col·laboració amb el Ministerio de Cultura, l'estudi ofereix un valoració del servei, una actuació de futur i unes recomanacions concretes.
Documentació disponible:
Joves i serveis bibliotecaris: propostes de millora (gener de 2015) és l’informe tècnic resultant del procés de treball que es va iniciar a partir de l' “Estudi de joves: actituds i expectatives dels joves vers la biblioteca pública” i que va continuar amb la constitució d'un grup de treball multidisciplinari (amb la participació de professionals de la XBM, la GSB i l'Oficina del Pla Jove de la Diputació de Barcelona), que ha tingut per objectiu l’elaboració d’unes propostes d’actuació en l’àmbit dels serveis bibliotecaris per a joves que servissin per a orientar el disseny i les estratègies de gestió dels serveis adreçats a aquest col·lectiu. L’estudi –qualitatiu- està basat en 5 dinàmiques de grup, de 5 o 6 joves cadascuna, d’edats entre 15 i 24 anys, dispersats en el territori (residents a la província de Barcelona) i en diverses situacions personals (estudiants, treballadors i joves que ni estudien ni treballen).
Documentació disponible:
- Informe complet de l’estudi de joves
- Informe tècnic de propostes de millora (en català)
- Informe tècnic de propostes de millora (en castellà)
- Informe tècnic de propostes de millora (en anglès)
Estudi que analitza el valor públic de les biblioteques públiques de la XBM per a la societat en dos àmbits:
a) El valor econòmic expressat en el retorn de la inversió, amb l'objectiu de calcular quin és el retorn a la inversió dels principals serveis bibliotecaris de la XBM entre el 2007 i el 2011.
b) El valor econòmic expressat en el valor del treball en xarxa, calculant el benefici econòmic fruit del treball en xarxa, és a dir, l'estalvi que representa pels ajuntaments la existència d'un ens com la Gerència de Serveis de Biblioteques de la Diputació de Barcelona.
Documentació disponible:
Presentacions de l’estudi:
- Feliu, Toni. El retorno de la inversión de la Red de Bibliotecas municipales de la província de Barcelona (2007-2011). En: V Jornadas de la Red de Bibliotecas Públicas de Arona. Arona (Santa Cruz de Tenerife), 13 de juny de 2014.
- Luria, Maria. El retorno de la inversión de la Red de Bibliotecas Municipales de la província de Barcelona (2007-2011). En: XIII Jornadas Españolas de Documentación, Fesabid. Toledo, 24 i 25 de maig de 2013.
Resum de l'estudi d'àmbit local que s'ha dut a terme als municipis de més de 30.000 habitants de la província de Barcelona, exceptuant la ciutat de Barcelona. Està basat en una enquesta telefònica a 400 usuaris de cadascun dels 29 municipis participants, usuaris que tinguessin carnet de biblioteca, inscrits al municipi on es feia l'entrevista, majors de 14 anys i que haguessin anat a la biblioteca al darrer any.
Documentació disponible:
Resultats de la tercera edició de l'Estudi de satisfacció dels usuaris de les biblioteques de la Xarxa de Biblioteques Municipals realitzat el primer semestre de 2011. Està basat en una enquesta telefònica a 800 usuaris inscrits en alguna de les biblioteques o bibliobusos de la XBM; l'estudi presenta resultats vàlids a nivell de Xarxa amb dades sobre el perfil dels usuari, l'ús, i la satisfacció i l'opinió sobre la imatge de les biblioteques. L'edició anterior és de 2007.
Documentació disponible:
Aquest estudi es basa en l'explotació de la base de dades de l'Enquesta d'usuaris de la Xarxa de biblioteques de l'any 2008, malgrat que aquesta enquesta no es va dissenyar ad hoc per a fer l'estudi objecte del present informe sinó, fonamentalment, per obtenir informació per municipis sobre els aspectes que comenten. L'objectiu principal del present estudi és el d'analitzar els perfils dels usuaris de la Xarxa, en funció dels usos que es donen al conjunt de biblioteques de la Xarxa de Biblioteques Municipals de la província de Barcelona, així com el de fer emergir les característiques sociodemogràfiques que es defineixen a partir d'aquestes estructures.
Documentació disponible:
L'estudi és una aproximació al concepte d'usuari i per oposició al de no usuari, per després fer una aproximació quantitativa al nombre de persones que a la província de Barcelona estarien integrades en un d'aquests dos grups segons quina sigui la seva relació amb els serveis bibliotecaris de la província. Un cop establertes aquestes dades, es caracteritza el millor possible els no usuaris tenint en compte que tenen aquesta condició diferents perfils de persones. Finalment, es presenta una sèrie de recomanacions a tall de conclusió.
Documentació disponible:
Resum de l'estudi comparatiu del conjunt de la població de la província de Barcelona amb els usuaris de les biblioteques públiques de la XBM, elaborat pel Servei d'Avaluació i Qualitat de la Diputació de Barcelona.
Documentació disponible:
Resultats de la segona edició de l'estudi de satisfacció, realitzat amb dades de 2007 pel Servei d'Avaluació i Qualitat de la Diputació de Barcelona per encàrrec i en col·laboració amb la Gerència de Serveis de Biblioteques.
Documentació disponible:
- Avaluació de la satisfacció. Biblioteques de la Xarxa de la Diputació de Barcelona (2001, 1a edició)
Resultats de la primera edició de l'estudi de satisfacció, realitzat amb dades de 2001 pel Servei d'Avaluació i Qualitat de la Diputació de Barcelona per encàrrec i en col·laboració amb la Gerència de Serveis de Biblioteques.
Documentació disponible:
Podeu consultar altres articles, publicacions i col·laboracions relatives a l’avaluació i l’estudi de biblioteques públiques a la secció La XBM escriu.
Més informació
Unitat d'Estadístiques i Qualitat
Gerència de Serveis de Biblioteques
c/ Urgell, 187 (edifici annex al Vagó)
08036 Barcelona
a/e: gsb.estadistiques@diba.cat
Més documentació:
Centre de documentació
Gerència de Serveis de Biblioteques
c/ Urgell, 187 (edifici annex al Vagó)
08036 Barcelona
a/e: suportprofessional@diba.cat
La teva privacitat és la nostra prioritat
Per protegir la teva intimitat, abans de continuar volem assegurar-nos que saps que, tant nosaltres com els nostres col·laboradors, utilitzem algunes “cookies” a la web per a facilitar-te l’ús:
- Pròpies i de tercers amb finalitats estadístiques, amb les que no es recull informació dels usuaris ni es registren les adreces IP d’accés.
- Pròpies i de tercers per a garantir el funcionament bàsic, com la sessió d'usuari, i aspectes de personalització, com l'idioma de les nostres pàgines.
Guardem l’acceptació de cookies durant 30 dies per a millorar l’experiència de navegació. Recorda que pots eliminar les cookies del teu navegador. - De tercers per mostrar-te informació de les nostres xarxes socials, com Facebook, X, YouTube, etc. A l’accedir a aquests llocs web podràs decidir si acceptes o no les seves polítiques de privacitat i de cookies.