L’Anoia, territori creatiu o la projecció cultural, turística i econòmica del territori
Susanna Llopart Belloc, Consell Comarcal de l’Anoia
Avui en dia, cada cop més les persones converteixen les seves idees i imaginació en el seu mitjà de vida. L’economia creativa és un dels sectors de creixement més ràpid en el món. La creativitat és vista com la indústria del demà.
L’Anoia és una comarca amb una realitat complexa, ja que combina un fort esperit rural amb àrees urbanes de caràcter més industrial. Un territori que busca revitalitzar i modernitzar tot aquest entorn més rural a partir d’una estratègia d’un model compartit de ruralitat que treballi per potenciar el territori rural com a font de riquesa cultural, patrimonial i paisatgística i com a generador d’oportunitats. El futur passa per veure la cultura i la creativitat com a elements que eleven l’atractiu del lloc com a destí per a viure, visitar i invertir.
L’estratègia de desenvolupament econòmic comarcal s’ha de comprometre també amb aquesta visió compartida amb el territori de fer de les poblacions rurals de l’Anoia un referent a Catalunya i al món impulsant un model de vida sostenible que generi atracció i dinamisme cap aquest entorn rural, creant relacions de qualitat i noves oportunitats per a les persones, a través de l’artesania contemporània.
L’Artesania contemporània com a element vertebrador
L’Anoia, amb aquest projecte de revitalització rural, busca diferenciar i posicionar el territori a través del foment i la difusió de l’artesania contemporània entesa com a motor de transformació.
Arran de l’estudi de locals comercials buits realitzat a Sant Martí de Tous l’any 2018, neix el projecte per tal de donar nous usos i noves oportunitats a aquests espais que comercialment s’havien perdut. L’objectiu és que aquests espais comercials buits siguin transformats per a ús d’artesans i creadors com a botigues-taller.
Aquesta estratègia de recuperació del dinamisme comercial, cultural i social a través de l’atracció de l’artesania contemporània es va voler compartir i cooperar amb tres municipis que patien una problemàtica similar i que podien unir esforços, recursos i talent. I d’aquesta manera de treballar en cooperació neix el projecte “Anoia en Transició”.
Però tota aquesta estratègia cal que vagi acompanyada de tot un seguit d’actuacions lligades en fomentar l’ecosistema emprenedor artesanal de la comarca, potenciar el coneixement i la formació per posar en valor el sector artesanal, promocionar i difondre l’artesania contemporània juntament amb el posicionament del territori i crear connexions entre territori, persones i oportunitats. Sense aquesta estratègia global, compartida i ambiciosa, tant per als ens públics com els artesans i creadors, aquest projecte no podria haver avançat.
Artisania, marca i comunitat artesana
El passat 21 de febrer de 2023 va néixer ARTISANIA, la nova marca que fusiona artesania i ruralitat a l’Anoia. Artisania es tracta “d’un lloc idíl·lic” i té per lema “l’artesania és un lloc i en l’artesania vivim”. Vol ser una marca que parli de pobles amb encant, d’un entorn natural, de paisatges diversos, llocs per viure i inspirar-se, per crear amb tranquil·litat en un entorn rural connectat, amb serveis, espais singulars per descobrir, i sobretot, una comunitat creadora que creix dia a dia i que convida a altres a apropar-se i escollir l’Anoia per viure i per visitar. Aquesta marca és la que ha d’encapçalar tota l’estratègia comunicativa, de posicionament i de comercialització del sector artesanal de l’Anoia.
Per tant, Artisania, també és tota aquesta comunitat artesana i creadora que fa créixer i enfortir el projecte. Aquest projecte no seria possible sense la complicitat i la tasca de moltes persones que hi ha al darrere. En la pàgina web apareixen ja un primer grup de 20 artesans i artesanes de diferents municipis rurals de la comarca que inicien aquesta comunitat, però que esperem fer créixer i donar-li major visibilitat. Actualment, s’està treballant en la creació de l’associació d’artesans i creadors d’Artisania, ja que s’havia detectat que molts dels artesans i artesanes s’havien conegut gràcies a aquest projecte. Aquesta associació serà l’espai d’intercanvi, reflexió i generació d’idees del sector a la comarca de l’Anoia.
La Casa de l’Artesania de Catalunya
Actualment, s’està treballant per trobar l’espai singular i els recursos econòmics que facin possible la creació de la Casa de l’Artesania, el centre de referència de l’artesania contemporània a Catalunya que es construeix sobre quatre grans pilars: l’economia, la creació, el coneixement i la comunitat.
La comunitat ha de ser un pilar fonamental per dinamitzar i connectar els artesans i crear cultura artesana en el públic del territori o interessat en aquest sector. Un espai que serveixi per crear i articular una comunitat viva al voltant de l’artesania contemporània.
També ha d’estar al servei del coneixement generant espais de divulgació i educació per al públic general i per als centres educatius, en particular, per tal de posar en valor l’artesania i treballar en el relleu generacional del sector. A més a més, ha de ser capaç de donar eines per a la formació i professionalització dels artesans i artesanes de la comarca dotant-los de recursos per poder innovar, cooperar i crear, és a dir, per fer els seus projectes empresarials viables.
L’espai ha de possibilitar, donar suport i fomentar la creació. Ha de generar estades, intercanvis, col·laboracions entre artesans, entre disciplines i entre sectors afins per tal de generar projectes innovadors i de major complexitat. També ha de ser l’element que ajudi a captació selectiva d’artesans i a donar la benvinguda a nous artesans que vinguin a instal·lar-se al territori.
I per últim, l’espai ha de ser generador d’economia per al territori. Ha de poder crear esdeveniments referents del sector, mercats o mostres, atracció d’empreses o inversors i de treballar per a la projecció internacional del projecte.
Una estratègia de desenvolupament sostenible que preserva la ruralitat
El desenvolupament de l’estratègia d’Anoia en Transició comença a donar els seus resultats i avenços que afecten positivament als municipis rurals, al territori, als artesans i a la ciutadania. Ja s’han recuperat 5 espais comercials buits, s’han generat experiències de difusió i promoció de l’artesania i s'ha creat una comunitat activa d’artesans que creuen en el projecte.
Queda molt camí per fer, però durant el 2023 i el 2024 el projecte farà un salt qualitatiu molt important, ja que començarà a treballar en un pla pedagògic per a les escoles rurals, un programa d’activitats de foment i divulgació de l’artesania i una ruta turística per conèixer els tallers i projectes artesanals del territori. Un seguit d’elements que generaran aquest arrelament amb el territori i un lideratge que des del Consell comarcal s’exercirà per tal que més municipis rurals de la comarca s’hi sumin.